Försäljningsvillkor, leveransvillkor, garantiärenden mm.

 
Då du handlar hos Batteriexpressen AB som konsument omfattas du av:
        
     Konsumentlagen                Distansavtalslagen
 
Gäller per 2013-01-01
 
För företagskunder gäller samma villkor förutom beträffande pris och betalning. 


Tillämplighet

Batteriexpressen AB:s allmänna försäljningsvillkor gäller från 2013-03-01 och ersätter alla tidigare publicerade försäljnigsvillkor. Vid ev. avvikelser mellan villkor, produktinformation eller priser angivna i kataloger, broschyrer, annonser mm. så är det  uppgifterna i vebbbutiken som gäller.

 

Pris och betalning

Priserna uppdateras i realtid. Minimiorder 250:- inkl moms. Priserna visas inkl. moms då kunden valt "Privatperson" vid inloggningen och utan moms då man väljer "Företag". Frakt tillkommer enl. uppgifterna då man registrerat ordern och valt fraktsätt vid kassan.Prisena anges i svenska kronor.Företag kan betala med kontokort, direktbetala via Handelsbanken och Nordea, eller efter särskild kreditprövning mot faktura som förfaller 14-30 dagar från fakturadatum.Privatpersoner kan betala med kontokort, direktbetalnig via internet direkt från bank eller mot faktura eller delbetalning(efter godkänd kreditprövnig) genom Batteriexpressen AB:s samarbetspartner Handelsbanken Finans.Vid besök i vår butik och vid utkörningar i Stockholm kan man även betala kontant. 
 
Vid dröjsmål med betalningen  uttages en årlig dröjsmålsränta med åtta procent plus gällande referensränta från förfallodagen. Dessutom uttager Batteriexpressen AB gällande lagstadgad påminnelseavgift. För ej utlösta paket debiteras en avgift på 250kr+moms, dvs. 313kr inkl.moms.
 
Kontokort. Alla kunder kan betala med kontokort och även kontokort utfärdade utomlands.
 
Direktbanksbetalning. Efter att du bekräftat ditt köp i kassan slussas du vidare till din internetbank för att slutföra din betalning. Pengarna dras direkt från ditt konto när du godkänner transaktionen.
 
Kortbetalning. Här genomför du ditt köp med VISA eller Mastercard. Transaktionen sker med SSl-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. 
 
Delbetalnig. Som privatperson kan du kan välja att delbetala efter godkänd kreditprövning enl. de förslag som kommer upp vid köp.
Handelsbanken Finans är vår samarbetspartner här.
 

Fraktkostnad

Fraktkostnad tillkommer på samtliga ordrar som inte hämtas hos oss i Upplands-Väsby om inte annat anges vid kassan då beställningen är klar. Det kan förekomma kampanjer med "fraktfri gräns" vid köptillfället och framgår då tydligt då du står i kassan. Vid leverans av restordrar uttages ingen ny frakt eller ny ev. postförskottsavgift.
 

Leverans och fraktsätt

Ordrar mottagna före kl.14.00 och som avser lagerhållna produkter skickas normalt sett samma dag ifrån oss. Batteriexpressen AB anlitar vanligtvis sett Posten Varubrev, Posten Företagspaket, MyPack, Posten Pall, Posten Företagspaket eller Posten Hempaket och i vissa fall utkörning med egen budbil i Stockholmsområdet.
 
Utkörning/hämtning i Stockholm
Du kan hämta hos oss vardagar mellan 8.00-16.30 på Kranvägen 2, Infra City Väst i Upplands-Väsby. Beställer du före klockan 12.00 så kör vi ut med budbil senast nästa dag i Stockholm inkl. kranskommunerna när ordervärdet överstiger 1.500kr exkl. moms (1.875kr inkl. moms). Undantag för utkörning är öar med enbart färjeförbindelse.  
 
Brev/varubrev. 
För beställnigar med mindre vikt (under 2kg) och volym. Kan användas mot alla betalsätt förutom Postförskott. Din beställnig levereras dirrekt i din brevlåda.Är försändelsen för skrymmande kommer brevbärararen att ringa på hos dig eller lämna en avisering så att du kan hämta försändelsen hos närmaste postombud.
 
MyPack(fd.Postpaket)
Levereras till närmaste postombud. Du får en avisering via SMS eller post-avi. Du behöver legimatition för att lösa ut paketet. Paketet ligger kvar max. 14 dagar. Max.vikt 20kg.
 
Hempaket.
Leverans hem till din dörr vardagar fram till 16.00 på dagen eller mellan 17.00-21.00 på kvällen med tidsbegränsade levrnasfönster om 2-3 timmar.  Posten aviserar dig  med SMS eller telefon och du kan då välja dag och tid för leveransen enl. vad som gäller för din ort. Registrera därför det tel.nummer Posten kan nå dig på. Om du missar den avtalade tiden kan du ringa Posten på 0771-33 33 10 för att avtala en ny tid. Posten har rätt att debitera dig merkostnaden. På mindre orter kan lev. ske mellan 08.00-16.00. Max.vikt per kolli är 35kg.
 
Hemleverans pall. 
Tyngre och större gods måste lev. till dig på pall, antingen kvarts, halv eller helpall. Detta sker till gatuplan helgfri vardag 08.00-16.00. Posten kontaktar dig för att meddela lämplig dag och tid. Registrera därför det tel.nummer Posten kan nå dig på dagtid. Om du missar den avtalade tiden kan du ringa Posten på 0771-33 33 10 för att avtala en ny tid. Posten har rätt att debitera dig merkostnaden. På mindre orter kan lev. ske mellan 08.00-16.00.
 
PALL.ETT företag.
Större och tyngre gods till företag och institutioner leveras till kunden på kvarts, halv eller helpall vardagar mellan 8-16.00. Max.vikt kvartspall 200kg, halvpall 500kg och helpall 1000kg.
 
DPD Företagspaket.
Maxvikt per kolli är 35kg. Levernas sker till registrerad företagsadress mellan 08.00-16-00. Ingen avisering sker innan om inte denna extratjänst beställts av kunden. Finns ingen på plats som kan emot leveransen så lämnas ett avi och försändelsen kan sedan hämtas på Postens Företagscenter eller Postens Åkericentral.
 
Lantbrevbärarlinje.
Om du bor på en lantbrevbärarlinje och valt hemleverans så lämnar Posten ett avi i din postlåda. Sedan skall du kontakta Posten på 0771-333310 för utkörning av din beställning. Vänligen observera att leveranstiden blir några dagar vid lantbrevbärarlinje.
 

Återköp (Ångerrätt)

Gällande konsuments rätt till återköp kan du läsa mera om enl. länken enl. Pdf dokumenten ovan. Du får 14 dagars returrätt på varor ur vårt ordinarie sortiment räknat från den dag då du emottagit varan. Om vi specialbeställt en vara till dig så har du ingen ångerrätt.
 
Hur får du använda produkten? 
För att kunna få ångra ditt köp får du endast okulärt titta och jämföra om den passar ditt ändamål tex. för batterier får du inte koppla in det och provköra/starta utan endast se och mäta att det fysiskt får plats och att polställnigen är den rätta för inkoppling på korrekt sätt. Du får ej heller syrafylla dom batterier som levereras med separat syrapaket förrän du kontrollerat att det passar i fordonet.  Övriga varor skall vid retur vara i väsentligt oförändrat skick och returneras tillsammans med orginalemballaget. Kom ihåg att det är du som står för risken om varan skadas då den skickas till oss. Om batterier skickats till dig på pall så skall du returnera på samma eller likadan pall samt se till att det är väl förankrat i pallen med spännband.Har du fått batteriet i en kartong och ej på pall så skall du packa det på samma sätt med skyddande frigolit på alla sidor. Observera att du får inte inte skicka syrafyllda batterier i paket i retur. 
 
Hur returnerar du din vara?    
Med leveransen fick du en returblankett.  Läs den hur du skall packa och förfara. Fyll i den. Det är du som står för returfrakten.Övriga kostnader som kostnad för varan och frakt till dig kommer att återbetalas senst 10 dagar efter att vi granskat varan och godkänt returen. Återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet.
 
PS. Självklart kan du lämna in varan i vår butik/lager i Upplands-Väsby. 
 
 

Undantag från ångerrätten

Ångerätten gäller inte företag, kommuner, stat -och landsting. 
 

Trygghet

Vi följer Distans-och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen.
 

Garanti och reklamation

Vi vill att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi dig mycket förmånliga garantivillkor.
 

Batteriexpressen AB lämnar följande garantier för olika produktkategorier avseende konstruktions- material-och tillverknigsfel:

För samtliga batterier gäller att dessa urladdas max. 80% av batterikapaciteten och att dessa sköts enligt våra anvisningar samt laddats med en korrekt laddare. Garantin gäller t.ex. inte om batteriet överladdats, laddats med felaktig laddare, kortslutits, förfrusit, monterats felaktigt, haft för dåliga anslutningar, hög batteritemperatur, utsatts för djupa urladdningar eller för låg laddningsingsnivå.

För Bosch, Optima, Banner, Extreme, PowerRoad, Varta, Exide,Tudor samt batterier av övriga märken  får du vid godkänd reklamation 2-års garanti som konsument och 1 år vid kommersiell användning.Taxi har 6månaders garanti. 

På verktygsbatterier får du 1-års full garanti vid godkänd reklamation.

På PartSmarts Superpower GEL batterier får du hela 2-års garanti varav 1-års full garanti samt 1-års pro-rata garanti. 2-års garanti räknat från leverans ifrån oss. Sålunda att 1-år är full garanti som återföljs av en 1-års pro-rata garanti. Exempel: Batteriet havererar efter 14 månader från köpet. Först gäller 12 månaders full garanti och för de övriga 2 månaderna betalar kunden 14/24 av kostnaderna för material enligt de priser som gäller vid tillfället för godkänd garanti.
 

För Crown vätskebatterier, PartSmart/Batteriexpressens AGM, PartSmart/Batteriexpressens Maringel samt dryfitblockbatterier från Sonneschein får du 1-års full garanti vid godkänd rekalamtion.

På 2 volts fritt ventilerade(vätskefyllda) battericeller till truckbatterier får du vid godkänd rekalamation 4-års materialgaranti varav 2-års full garanti samt 2-års fallande sk.pro-rata garanti. 4-års garanti sålunda att för de 24 första månaderna gäller full garanti för material, konstruktions och tillverkningsfel, räknat från leverans ifrån oss och de påföljande 24 månaderna gäller pro-rata garanti. Pro-rata innebär att kunden efter t.ex. 26 månaders användning betalar 26/48 av kostnaderna för material enligt de priser som gäller vid tillfället för godkänd garanti. Arbets-och reskostnad debiteras enl. gällande prislista under garantitiden.
 
På 2 volts fritt ventilerade truckceller(kalladee Gel/Dryfit)  får du  2 års  materialgaranti varav 1-års full garanti samt 1-års fallande sk.pro-rata garanti. 2-års garanti sålunda att för de 24 första månaderna gäller full garanti för material, konstruktions och tillverkningsfel, räknat från leverans ifrån oss och de påföljande 12 månaderna gäller pro-rata garanti. Pro-rata innebär att kunden efter t.ex. 18 månaders användning betalar 18/24 av kostnaderna för material enligt de priser som gäller vid tillfället för godkänd garanti. Arbets-och reskostnad debiteras enl. gällande prislista under garantitiden.
 
 
På blockbatteri med vätska av rörcellstyp får du vid godkänd reklamation 2-års garanti varav 1-års full garanti samt 1-års pro-rata garanti.
 
För samtliga truckbatterier gäller att dessa urladdas max. 80% av batterikapaciteten högst en gång per dygn/skift och att dessa sköts enligt våra anvisningar samt laddats med av oss godkänd laddare. Garantin gäller t.ex. inte om batteriet överladdats, laddats med felaktig laddare, kortslutits, förfrusit, monterats felaktigt, haft för dåliga anslutningar, hög batteritemperatur, utsatts för djupa urladdningar eller för låg laddningsingsnivå.
 
På laddare och tillbehör får du vid godkänd reklamation 1-års full garanti avseende material,konstruktions eller tillverkningsfel. Arbets-och reskostnad debiteras enl. gällande prislista under garantitiden. 
 
Reklamation
 
Om en vara är felaktig (betr.transportskada, se nästa punk nedan) skall du reklamera till Batteriexpressen AB inom skälig tid. Du bör undersöka varan varorna noggrannt vid emottagandet för att försäkra dig om att dom är felfria samt att dom har dom egenskaper som du förväntar dig tex. dimensioner och polställnig för batterier. Vid reklamation skall du kontakta Batteriexpressen AB och uppge faktura eller ordernummer samt orsaken till returen så får du ett returnummer samt en förbetald fraktsedel för att skicka tillbaka produkten. Märk väl att trots att du erhållit returnummer och fraktsedel så är det inte att likställa med en godkänd retur. Du måste returnera varan inom 14 dagar från erhållandet av returnumret.
Med leveransen fick du en returblankett.  Läs den hur du skall packa och förfara. Fyll i den. Det är du som står för returfrakten. Returer skall helst återsändas i orginalförpacknig samt väl emballerat i av Posten godkända ytteremballage. Transportskador till följd av bristfälligt emballage debiteras dig som kund. Batteriexpressen AB kontrollerar insänd vara i enlighet med din beskrivning, var gärna så utförlig som möjligt. Om varan konstateras vara felfri debiteras en undersökningsavgift om f.n. nu med 313kr inkl. moms.  Övriga kostnader som kostnad för varan och frakt till dig kommer att återbetalas senst 10 dagar efter att vi granskat varan och godkänt returen. Återbetalning/kreditering sker i första hand till det ursprungliga betalsättet.
 

Transportskador och felexpediering

Om produkten är synligt fraktskadad tex. om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet till transportören och sedan även anmäler det till oss omgående/samma dag till vår Kundservice. En dold skada skall reklameras inom 1-3 dagar till vår Kundservice  för att vi ska kunna reklamera skadan till Posten. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Vid skada skall du inte skicka tillbaka paketet eller slänga godset om inte reklamationshandläggaren säger dig så. För att reklamationen mot Posten ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen sitta kvar på emallaget samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen för att transportören ev. skall kunna besiktiga godset. 

En beställning som är felaktigt expedierad behöver du anmäla snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad om den finns på lager och inte varit speicialbeställd.  

PS. Självklart kan du lämna in varan kostnadsfritt  i vår butik/lager i Upplands-Väsby. 
  
Miljöansvar
Vi är delägare i det nationella insamlingssystemet Blybatteriretur AB som ser till att materialet insamlas och återvinns, allt för en bättre miljö.
 
Sekretess och säkerhet.
Vid köp hos oss uppger du både personuppgifter såsom namn, tel.nummer, e-mailadress och i vissa fall även personnummer. Det är en information vi behöver för att kunna levera till dig. Personummer behövs vid ev. kreditupplysning.
 
Personuppgiftsansvariga är vi på Batteriexpressen AB, Kranvägen 2, 194 54 Upplands-Väsby (org.nr 556451-0203). Vi behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Både vi och våra samarbetspartners tex, Handelsbanken Finans mfl.
 
Övrig information
Vi tar gärna emot beröm men också klagomål och synpunkter för att göra oss bättre. Vid ev. tvister försöker vi i första hand komma överens med dig på smidigaste sätt. Skulle vi trots allt hamna hos Allmänna Reklamationsnämden (ARN) vilket aldrig ännu skett, så skulle vi följa deras rekommendation.
Konsumentköplagen (KKL) och Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar som vi arbetar efter. Våra allmänna köpvillkor som du läst enl. ovan är komplement till dessa lagar,
  

Hälsningar

Ole Törnqvist
VD
 

 

Kundvagnen är tom
minsta varuvärde 250:- inkl moms

Trygghet

Safesale

Certifierad E-handel

Betalningsalternativ

Expressleverans

 

delivery

- Hämta hos oss direkt!

- Utkörning inom Sthlm*

- Paket går samma dag

Standard leveranstid

 1-2 dagar

Hur hittade Du oss?

Du skulle göra oss en stor tjänst genom att vara vänlig och fylla i hur Du hittade oss, glöm inte heller att ge oss ett omdöme efter ditt köp. Tack på förhand!